logo

logo

poniedziałek, 19 października 2015

Bułki na zakwasie żytnim

Dziś kolejny przepis na pieczywo na zakwasie. W słoiku uzbierała się spora ilość zakwasu, który należało zużyć, więc receptura zawieszonego już niestety, bloga Pracownia Wypieków okazała się idealna.
Bułeczki bardzo łatwe do wykonania, szybkie i smaczne. W środku bardzo mięsiste, miękkie i treściwe, skórka miękka, chrupiąca po wyjęciu z pieca. Dla wielbicieli pieczywa o charakterystycznym, kwaśnym zapachu.
To idealne bułki na weekendowe śniadanie, a jak coś zostanie, to warto zabrać w poniedziałek do pracy ;)

Potrzebne składniki:

- 150 g czynnego zakwasu
- 100 g mąki pszennej razowej
- 300 g mąki pszennej
- łyżeczka drożdży
- łyżeczka miodu
- 2 łyżki oliwy
- łyżeczka soli
- 200 ml ciepłej wody
- 2-3 łyżki słonecznika

Sposób wykonania:

W misce wymieszać zakwas, rozkruszone drożdże, miód, oliwę oraz wodę. Powoli dodawać mąkę i ziarna słonecznika,  wyrabiać gładkie ciasto. Można użyć również miksera z hakiem do wyrabiania ciasta.
Odstawić w misce wysmarowanej oliwą do wyrośnięcia. Gdy ciasto podwoi swoją objętość, odrywać porcje i formować bułki. Układać na blasze wyłożonej pergaminem w odstępach, można posypać ziarnami, otrębami lub sezamem.  Piec przez 13-15 minut w 220 stopniach. Studzić na kratce.







5 komentarzy:

  1. Czy bułki po uformowaniu już nie muszą wyrastać ? Tak to rozmumiem z przepisu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, nie ma takiej potrzeby. Bułki dobrze rosną w piekarniku, i tyle im wystarczy :)

      Usuń
    2. Już upiekłam i na pewno wrócę do tego przepisu. Bułki, choć inne od tych na drożdżach, też są smaczne :). I przynajmniej, gdy będę mieć dużo zakwasu, zniknie problem co z nim zrobić.

      Usuń
    3. Miło mi to słyszeć :) Spróbuj też przepisu na chleb na zakwasie! Jest pyszny :)

      Usuń
    4. Mam dużo przepisów na chleby - zakwasowce na liście " do zrobienia ", ale może i ten kiedyś wezmę na mój warsztat :). Bułki wzięłam od razu, bo odkąd latem wyhodowałam zakwas, piekę tylko chleby. Ciekawa byłam jak smakują bułki, a przepisów na nie znacznie mniej, niż na chleby.

      Usuń

Printfriendly