logo

logo

sobota, 5 kwietnia 2014

Żeberka w miodzie i pieczone ziemniaczki Hasselback

Do przygotowania żeberek na słodko zainspirował mnie słoik. Ot, taki zwykły słoik, od miodu. Otworzyłam go w ubiegłym tygodniu, żeby przygotować sałatkę cesarzowej.  Zostało sporo, więc postanowiłam wykorzystać go do następnego obiadu.
Przepis na te żeberka powstał w mojej głowie, ale jak poszukałam w książkach kucharskich Nigelli Lawson, po raz kolejny potwierdziła się nasza zgodność smaków. Znalazłam przepis na to, co właśnie chciałam ugotować, i który zawierał to, co akurat mam w lodówce! Idealnie!
Żeberka są pysznie słodkie i pikantne zarazem, pachną cynamonem i przywodzą na myśl świąteczny obiad. Pycha. I mają tę zaletę, że znikają z talerza, nie zostawiając resztek :)


A ziemniaki "Hasselback"? Ziemniaki pieczone to u mnie najpopularniejsza forma ich serwowania. Zazwyczaj pokrojone w dużą kostkę i upieczone na blasze. Ale dziś zajrzałam dalej do książki, i odnalazłam tam właśnie te fajne ziemniaczki. Ich nazwa pochodzi od nazwy restauracji w Sztokholmie, w której wymyślono ten sposób ich podawania. Ciekawie wyglądają, smakują pysznie, a nie powodują wielkiego sprzątania po upieczeniu. Dla mnie rewelacja.
Oba przepisy pochodzą z książki "Lato w kuchni przez okrągły rok" autorstwa Nigelli Lawson.

Potrzebne składniki:

- 10 sporych żeberek wieprzowych
- 2 łyżki octu jabłkowego
- 3 łyżki sosu sojowego
- 1 papryczka chilli, drobno posiekana
- 5 cm kawałek imbiru
- 2 łyżki płynnego miodu
- pół łyżeczki cynamonu
- 2 łyżki oleju
- 4 dymki pokrojone w cienkie plasterki
- 2 łyżeczki przyprawy "pięć smaków"
- 2 łyżki miodu do polania

  W misce zmieszać wszystkie składniki marynaty, oprócz przyprawy "pięć smaków", i zanurzyć w niej żeberka. Schować do lodówki  na kilka godzin lub najlepiej całą noc.
Piekarnik rozgrzać do 200 stopni. Żeberka wyłożyć na blachę, przykryć szczelnie folią aluminiową i piec przez godzinę.
Zdjąć folię, posypać żeberka przyprawą "pięć smaków" i polać miodem. Piec kolejne 30 minut, obracając je co 10 minut.

Do ziemniaków potrzebne będzie: 

- 10 ziemniaków średniej wielkości o w miarę owalnym kształcie
- 50g masła
- 5 łyżek oliwy
- sól morska

Ziemniaki umyć i  ponacinać co ok. 3 mm w taki sposób, żeby podstawa ziemniaka została nienaruszona, a góra była "poplasterkowana". Masło i oliwę podgrzać w brytfance, wymieszać w tym ziemniaki. Przełożyć na blachę i oprószyć solą morską.
 Piec w piekarniku rozgrzanym do 200 stopni. Ja piekłam równocześnie z żeberkami na dolnej półce. Piec ok. godziny i 15 minut, w zależności od wielkości ziemniaków.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Printfriendly